סקירה על עולם הקריפטו והבלוקצ'יין

בשנת 2008 פרץ המשבר הכלכלי הגדול, שפגע קשות בחלקים רחבים מהציבור, בבורסות השונות ובשווקים. על רקע המשבר וחוסר האמון במערכת הבנקאית העולמית, בתחילת שנת 2009 נעשה שימוש במטבע הקריפטוגרפי הראשון, "ביטקוין", שנועד ליצור אלטרנטיבה למערכת הפיננסית הקיימת. מייסד הביטקוין, סטושי אקאמוטו )שם בדוי(, ביקר את גישת הבנקים המרכזיים לטיפול במשבר הכלכלי הגדול, ואת הסיוע הנרחב שהעניקו ממשלות לבנקים, ובכך הצילו אותם מקריסה. בשונה מכסף כמו שאנו מכירים, הביטקוין מבוזר מבנק מרכזי, ובעל כמות מטבעות אשר מוגדרת מראש. לביטקוין אין קיום מוחשי בעולם, והוא נשמר בתוך ״ארנקים דיגיטליים". הפעולות במטבע מבוצעות על גבי רשת ״הבלוקצ'יין״, שהיא טכנולוגיה המציעה אבטחת נכונותו של מאגר מידע על ידי רישום מבוזר, באמצעות יצירה של שרשרת בלוקים מאובטחים, כך שלא יהיה ניתן לשנות בדיעבד את בסיס הנתונים.

השימוש ברשת הבלוקצ׳יין ובמטבעות הקריפטוגרפים נועדו ליצור מערכת המאפשרת פעילות עסקית באינטרנט ללא פיקוח של ישות ניהול מרכזית, כמו העברת כספים בין אנשים ללא צורך בפיקוח או ניהול של גורם חיצוני. עד היום הבנקים היו המפקחים על ההעברות הכספיות והם אלו שערבו לערך של המטבעות והשטרות הפיזיים. באמצעות הרשת של הבלוקצ׳יין אין פה גוף חיצוני המפקח על הפעילות העסקית והיא למעשה באה להחליף את תפקידם של הבנקים. באמצעות טכנולוגיה זו, נוצרת אנונימיות מסוימת, שכן הרישום הדיגיטלי נשמר במחשבים של כל משתמשי הרשת ללא חשיפת זהותם. הרישום הדיגיטלי כולל מידע על חשבונות המשתמשים ורישום העברות כספים שבוצעו מהחשבונות, כאשר המידע נגיש, שקוף וזמין לכל משתמש אחר, תוך שמירה קפדנית על זהות המשתמשים ופרטיותם.

אך הביטקוין לא לבד, וישנם מספר רב של מטבעות קריפטוגרפים הקיימים כיום, אשר גם הם מונפקים ונשלטים ע״י מפתחיהם. הבולטים והמוכרים בניהם הם ״ליטקוין״, ״ריפל״, ״אתריום״ ועוד, אשר נבדלים אחד מהשני בתכונות וביכולות שלהם. כך למשל טכנולוגיית הבלוקצ׳יין שעומדת בבסיסו של האתריום, היא זו שאפשרה לראשונה ליצור את מה שמכונה ״חוזים חכמים״: הטכנולוגיה שמאחורי האתריום מאפשרת לבצע עסקאות מתוחכמות יותר מהעברות ערך פשוטות, באמצעות הפצת מידע כקוד, שמבטא הסכמות מורכבות. קטעי הקוד הללו מכונים "חוזים חכמים", והם מאפשרים ביצוע עסקאות באמצעות תניות חוזיות שסוכמו מראש ע״י הצדדים, אשר יוציאו את עצמן לפועל, באופן אוטומטי, בהתאם לטריגר שהוזן מראש. בכך, הם מביאים לחסכון משאבים ומאפשרים הפחתה משמעותית בעלויות עסקה, שכן מתייתר הצורך במתווכים בעסקאות רבות.

לסיכום :

הסביבה המאקרו כלכלית שתמכה את התפתחות תחום – משבר כלכלי 2008 עם הדפות כספים מאסיביות מצד בנקים מרכזיים בהובלת ה FED))

בסוף 2008 מתפרסם מסמך WHITE PAPER שחושף לעולם את טכנולוגית הבלוקציין ואת היישום הראשון – מטבע הביטקוין. את המסמך פרסם גבר/אישה/גוף בשם סטושי נקומוטו שעד היום לא נחשף מי עומד מאחוריו.

טכנולוגיית הבלוקציין – מעיין פנקס שיושב בענן ועליו מתבצע רישום כלל העסקאות – על כל 'דף' נרשמות לאורך 10 דקות כ 1000 עסקאות. בתום 10 דקות המערכת מייצרת חידה קריפטוגרפית אותה מנסים לפתור הכורים. הכורה הראשון שפותר את החידה משדר את הפיתרון לכלל הרשת וברגע ש 51% ממשתתפי הרשת מאשרים שהפתרון הוא נכון – הטרנזאקציות מועברות והכורה מקבל תמול מהמערכת בדמות ביטקויניים חדשים

בתחילת הדרך כל כורה שפתר את החידה קיבל 50 ביטקויינים חדשים מהמערכת. סכום זה נחצה כל 4 שנים (halfing). בנוסף הכורה שפתר את החידה מקבל את כל דמי ההעברה של 1000 העסקאות שנמצאות על אותו בלוק (gas fee)

בשנת 2140 יונפק הביטקויין האחרון ויהיו סהכ 21 מיליון מטבעות בעולם ולעולם לא יהיו יותר מכך.

לביטקוין בעיית סקלביליות – מכיוון שצריך לחכות לפחות 10 דקות עד שיראו את התשלום ואם הרשת עמוסה – יכול לקחת הרבה יותר.

ויטלי בוטרין ממציא האיתריום מפתח רשת בלוקציין חדשה- איתריום (2015) וקורא למפתחים ליצור אפליקציות מבוזרות על גביה. האיתריום מאפשר למפתחים להשתמש בחוזה חכם וכך ליצור אפליקציות מתקדמות שיוכלו להעביר ערך בנוסף למידע

תחום ה DIFI צומח מהר מאוד ומייצר אפליקציות לפקדונות והלוואות, הסכמים ביטוחיים וכו

תחום ה NFT צובר תאוצה בתחילה דרך יצירות אומנות אך כיום בפיתוח גם לצורך העברת תיקים רפואיים, הצבעה בבחירות וכו

ארנקים – לכל ארנק 2 כתובות פרטית+ציבורית: כתובת ציבורית היא כמו מספר חשבון בנק – אפשר למסור אותה לכולם.

מפתח פרטי – כמו הסיסמא לחשבון –במידה ויגיע לידי מישהו אחר – כנראה שיכנס אלינו לארנק ויעביר אליו את כל כספנו – חשוב מאוד לשמור על המפתח הפרטי שלנו.

נתונים הכלולים במסמך זה צפויים להשתנות. מסמך זה אינו מהווה ייעוץ, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה או חיסכון בכל מוצר, ואינו יכול להוות תחליף לייעוץ אישי המותאם לנתוניו, צרכיו ומטרותיו של כל אדם. האמור במסמך זה אינו מהווה ייעוץ מס מכל סוג שהוא.

אין באמור בפרסום זה כדי להוות ייעוץ פנסיוני המותאם לנתוניך האישיים, לצרכיך ולהעדפותיך, ואין בו משום המלצה לביצוע עסקה כלשהי במוצר פנסיוני.

הנתונים הם לא נתונים רשמיים ולכן יכולים להשתנות בהתאם.

*אין באמור תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי או התחייבות להשגת תשואה או דירוג דומה.

*אין באמור במסמך זה כדי להוות שיווק פנסיוני או המלצה לייעוץ מס כהגדרתו בדין ואין בו כדי להוות תחליף לשיווק פנסיוני או ייעוץ מס אשר מתחשב בצרכים ובנתונים המיוחדים לכל אדם. התנאים המלאים והמחייבים הינם התנאים המפורטים בתקנון הרלוונטי ובכל סתירה בין האמור במסמך זה לבין האמור בתקנון, יגברו הוראות התקנון.

הסקירה הנ”ל מהווה פרשנות של כותבה לדברי החקיקה אליהם היא מתייחסת והיא איננה ממצה או מתיימרת למצות את כלל החקיקה ו/או הפסיקה הקיימים בעניין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top