מהו מסלול כללי במוצרים פנסיוניים ופיננסים

מהו מסלול כללי בקרן השתלמות, בקופת גמל, קרן פנסיה, ביטוח מנהלים ופוליסת חיסכון?

כשמו הוא, מסלול כללי הבנוי כמסלול השקעה ללא התמחות באפיק השקעות ספציפי, שבמסגרתו רשאית החברה המנהלת מסלול זה לבצע כל עסקה בנכסים המוחזקים במסלול בישראל ומחוץ לישראל לפי שיקול דעת מנהל ההשקעות.

מדובר במסלול "בררת מחדל" שבו מנוהלים לרוב כספי המשקיעים סטטיסטית – למעלה מ-80% מהציבור בבואו לבחור את קרן הפנסיה או קרן ההשתלמות שלו, יבחר במסלול ה"כללי".

​למי מיועד המסלול?

המסלול מיועד למשקיע המעוניין לנהל את נכסיו הפיננסיים באמצעות מנהל ההשקעות ולשמור על רמת סיכון בינונית.


מסלול כללי הוא מסלול השקעה גמיש ומגוון המיועד לרוב הציבור המעוניין בפיזור סיכונים רחב בין מגוון אפיקים ונכסים, תוך שמירה על פרופיל סיכון מתון עד בינוני. מסלול כללי קיים במוצרי חיסכון והשקעה רבים כגון קרנות השתלמות, קופות גמל, קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים ועוד.

מסלול כללי מאופיין בכך שאין לו התמחות ספציפית באפיק השקעה מסוים, אלא מנהל ההשקעות יכול לבצע בו כל עסקה בנכסים המותרים על פי החוק בישראל ובחו"ל. בדרך כלל מסלול כללי מכיל תמהיל מגוון ומאוזן של מניות, אג"ח, נדל"ן, מט"ח ועוד – במטרה למזער תנודתיות ולהשיג תשואה יציבה בטווח הארוך.

מסלול כללי נחשב לברירת המחדל שאליה משויכים רוב החוסכים בהצטרפותם הראשונית למוצרי החיסכון והגמל, מאחר והוא מתאים לרוב האוכלוסייה שאינה בקיאה בהשקעות או שמעדיפה להשאיר את ניהול כספיה בידיים מקצועיות. סטטיסטית, כ-80% מהכספים בקרנות השתלמות, קופות גמל וקרנות פנסיה מנוהלים במסלול הכללי.

יתרונות המסלול הכללי:

  • מאפשר פיזור וגיוון השקעות רחב בין מכשירים פיננסיים, נכסים, אפיקים, ענפים ואזורים גיאוגרפיים.
  • מפחית תנודתיות וממתן סיכונים ביחס למסלולים ממוקדים.
  • מנוהל בגישה אקטיבית על ידי מנהל מקצועי להשגת תשואה אופטימלית.
  • מתאים לטווח השקעה ארוך ולצרכי חיסכון גמלאות.
  • שומר על רמת סיכון מתונה עד בינונית המקובלת על הרוב.
  • נזילות גבוהה – ניתן לעבור ממנו בקלות למסלול אחר.

חסרונות המסלול הכללי:

  • תשואה נמוכה ביחס למסלולים ממוקדים במניות או אפיקים ספציפיים.
  • חשיפה לתנודתיות מסוימת בהתאם לתנאי השוק.
  • עמלת ניהול גבוהה מעט ביחס למסלולי קצה.
  • פוטנציאל תשואה מוגבל יותר ביחס למסלול אגרסיבי.

מדיניות ההשקעה במסלול כללי תכלול לרוב:

  • 20%-50% מניות בארץ ובחו"ל וקרנות מניות.
  • 20%-60% אג"ח ממשלתיות וקונצרניות.
  • 0%-20% נדל"ן ותשתיות.
  • 0%-15% מט"ח ונגזרים לגידור והגנה.
  • שארית בנזילות גבוהה כמזומנים ושווי מזומנים.

המדיניות המדויקת תקבע על פי תנאי השוק ושיקול דעת מנהל ההשקעות, במגבלות החוק. ייתכנו שינויים בהתאם לצפי לתשואות וסיכונים בכל אפיק.

כך למשל, בתקופות שבהן המניות נסחרות במכפילים גבוהים והתשואות על אג"ח נמוכות מאוד, ייתכן שחלק המניות בתיק יופחת מעט לטובת הגדלת חלק האג"ח. ולהיפך, כאשר האג"ח מניבות תשואה נמוכה, חלק המניות עשוי לגדול.

המסלול הכללי מנוהל לרוב בגישה אקטיבית, כלומר מנהל ההשקעות לא פשוט יעקוב אחר השוק אלא ינסה להשיא תשואה עודפת על ידי בחירת ניירות ערך ספציפיים, טיימינג וכד'. עם זאת, בשל הפיזור הרחב הוא עדיין שומר על פרופיל סיכון מתון יחסית.

המסלול הכללי מתאים לרוב האוכלוסייה שאינה בקיאה בהשקעות או שעדיין מעוניינת בפיזור רחב של סיכונים. עם זאת, משקיעים בעלי תיאבון סיכון גבוה יותר יכולים לבחור במסלול מנייתי או אג"ח על מנת למקסם פוטנציאל רווח, ומנגד משקיעים שמרניים יכולים לבחור במסלולי קצה כגון אג"ח להקטנת הסיכון. אך עבור רוב הציבור שאינו בקיא דיו בהשקעות, המסלול הכללי מהווה בחירה טובה ומאוזנת.

נתונים הכלולים במסמך זה צפויים להשתנות. מסמך זה אינו מהווה ייעוץ, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה או חיסכון בכל מוצר, ואינו יכול להוות תחליף לייעוץ אישי המותאם לנתוניו, צרכיו ומטרותיו של כל אדם. האמור במסמך זה אינו מהווה ייעוץ מס מכל סוג שהוא.

אין באמור בפרסום זה כדי להוות ייעוץ פנסיוני המותאם לנתוניך האישיים, לצרכיך ולהעדפותיך, ואין בו משום המלצה לביצוע עסקה כלשהי במוצר פנסיוני.

הנתונים הם לא נתונים רשמיים ולכן יכולים להשתנות בהתאם.

*אין באמור תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי או התחייבות להשגת תשואה או דירוג דומה.

*אין באמור במסמך זה כדי להוות שיווק פנסיוני או המלצה לייעוץ מס כהגדרתו בדין ואין בו כדי להוות תחליף לשיווק פנסיוני או ייעוץ מס אשר מתחשב בצרכים ובנתונים המיוחדים לכל אדם. התנאים המלאים והמחייבים הינם התנאים המפורטים בתקנון הרלוונטי ובכל סתירה בין האמור במסמך זה לבין האמור בתקנון, יגברו הוראות התקנון.

הסקירה הנ”ל מהווה פרשנות של כותבה לדברי החקיקה אליהם היא מתייחסת והיא איננה ממצה או מתיימרת למצות את כלל החקיקה ו/או הפסיקה הקיימים בעניין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top