ההיסטוריה של קופות הגמל

קופות גמל הן סוג של תוכנית חיסכון לפנסיה בארצות הברית. הם מאפשרים לעובדים לשים כסף לפנסיה על בסיס דחיית מס, קופת הגמל היא סוג של תוכנית פנסיה בישראל. היא הוקמה כדי להעניק הכנסה פנסיה לעובדים שאינם חברים בתוכנית פנסיה אחרת והיא ממומנת על ידי הפרשות של עובד.
קופות גמל מתוארכות למאה ה-18. הם הוקמו במקור כדי להעניק קצבה לעובדים שלא יכלו לעבוד עקב מחלה או זקנה. מאז, הם התפתחו למגוון רחב של תוכניות חיסכון לפנסיה שנועדו לספק ביטחון פיננסי ויציבות לטווח ארוך. חברה עשויה להציע תכנית תרומה מוגדרת או תכנית הטבה מוגדרת. בארצות הברית, רוב המעסיקים מציעים חשבון חיסכון פנסיוני 401(k). תוכניות אלה מגיעות בדרך כלל בשני סוגים: "תרומה מוגדרת" ו"הטבה מוגדרת". ההבדל העיקרי בין השניים הוא שהפקדות נדחות במסגרת 401(k) מושקעות בקרנות נאמנות, בעוד שהן מושקעות בקצבאות במסגרת פנסיה מסורתית. חשבונות אלה ניתן למצוא בבנקים, בחברות אשראי ובברוקרים . 401(k) היא תוכנית חיסכון לפנסיה בחסות המעסיק, המאפשרת לאדם לתרום חלק ממשכורתו ולהשקיע את הכספים שנחסכו במניות, באג"ח או בנכסים אחרים. ההבדל בין 401(k) לסוגים אחרים של תוכניות פרישה כגון 403(b), 457 או IRA הוא שהתרומות נעשות לפני מס ו/או עם דולרים לפני מס. ייתכן שגם בעל החשבון לא יידרש להכניס כסף לחשבון עד שיגיע ל- גיל מסוים. ה-401(k) נתפס בדרך כלל כתוכנית פרישה המספקת הקלת מס אך אינה מציעה הרבה הטבות לעובדים, בניגוד לסוגים אחרים של תוכניות פרישה.
קופת הגמל הראשונה נוצרה בשנת 1875 על ידי חברת הביטוח Prudential Insurance of America. הוא נועד לספק הכנסה פנסיה לאנשים בעלי הכנסה נמוכה ועובדים שלא היו להם אמצעים אחרים לחסוך כסף. . בשנת 1915 שונה השם לקרן הפנסיה. באותה תקופה הוא תוכנן רק לעובדים לבנים. רק בשנת 1957 העביר הקונגרס חקיקה שהפכה אותו לזמין לכל האמריקאים ללא קשר לצבע. הממשלה הפדרלית ניסתה לסירוגין במהלך השנים להקים תוכנית שבאמצעותה אנשים יוכלו לקבל גישה לכספי הפרישה שלהם כשהם יוצאים לפנסיה, אך זו מעולם לא הפכה לתוכנית ממשית.
בארצות הברית, קופות גמל הן סוג של פנסיה שנוצרה בשנות ה-20.
קופת הגמל הראשונה נוצרה בשנת 1920 על ידי חברת Great Atlantic and Pacific Tea.
חברה זו רצתה ליצור מערכת לעובדים כדי לחסוך כסף לפרישה העתידית שלהם.
החברה תתאים תרומות עובדים של עד 200 דולר לשנה.
זה שווה ערך לכ-3,000 דולר בשנה כיום.
המטרה הייתה שהעובדים יחסכו מספיק כסף כדי שלא יזדקקו לסיוע ציבורי כשיצא לפנסיה.
קופות גמל נוצרו כחלופה לביטוח לאומי שלא הוקם בשלב זה.

בישראל, קופת הגמל מנוהלת על ידי המוסד לביטוח לאומי (המוסד לביטוח לאומי) ופועלת לפי הוראות חוק הביטוח הלאומי, התשי"ד-1954. המוסד לביטוח לאומי מנהל גם סוגים נוספים של תכניות פנסיה בישראל כגון קצבאות זקנה, קצבאות נכות, קצבאות אלמנות וקצבאות יתומים.

*מסמך זה מיועד לשמש כחומר רקע בלבד
נתונים הכלולים במסמך זה צפויים להשתנות. מסמך זה אינו מהווה ייעוץ, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה או חיסכון בכל מוצר, ואינו יכול להוות תחליף לייעוץ אישי המותאם לנתוניו, צרכיו ומטרותיו של כל אדם. האמור במסמך זה אינו מהווה ייעוץ מס מכל סוג שהוא.
אין באמור בפרסום זה כדי להוות ייעוץ פנסיוני המותאם לנתוניך האישיים, לצרכיך ולהעדפותיך, ואין בו משום המלצה לביצוע עסקה כלשהי במוצר פנסיוני.
הנתונים הם לא נתונים רשמיים ולכן יכולים להשתנות בהתאם.
*אין באמור תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי או התחייבות להשגת תשואה או דירוג דומה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top