הר הכסף של המדינה

הר הכסף

הר הכסף הוא יוזמה מבורכת של משרד האוצר ובנק ישראל, שמטרתה לסייע לאזרחי ישראל לאתר כספים אבודים השייכים להם או לבני משפחה שנפטרו. מדובר במיזם אינטרנטי ייחודי שהושק בשנת 2016, המאפשר לכל אדם לחפש בקלות ובחינם חסכונות פנסיוניים, פוליסות ביטוח חיים, חשבונות בנק ופיקדונות שאבדו להם במרוצת השנים.
באמצעות הר הכסף, כל אזרח יכול להיכנס לאתר, להזין את פרטיו האישיים, ולקבל תוצאות מיידיות לגבי קיומם של נכסים פיננסיים על שמו שאין לו מידע לגביהם. האתר מציג את שמות הגופים הפיננסיים (חברות ביטוח, בתי השקעות, בנקים) בהם אותרו חשבונות או פוליסות, מבלי לחשוף את הפרטים המלאים. על מנת לקבל מידע מפורט יותר, יש לפנות ישירות לאותם גופים המופיעים בתוצאות.
השירות של הר הכסף הוא קל, נגיש וידידותי לכל משתמש. גם מי שאינו בקיא ברזי הטכנולוגיה יוכל בקלות לבצע חיפוש אחר כספים אבודים מכל מחשב או סמארטפון. המטרה היא לעזור לאנשים רבים לממש את זכויותיהם ולהשיב לידיהם כספים ששייכים להם בדין, אך נשכחו או לא היו ידועים כלל במשך שנים.

איתור חסכונות פנסיוניים ופוליסות לביטוח חיים

אחד הדברים החשובים ביותר שניתן למצוא באמצעות הר הכסף הם חסכונות פנסיוניים ופוליסות ביטוח חיים שאינם פעילים. במהלך חייו, כמעט כל אדם עובר בין מקומות עבודה שונים וצובר במסגרתם קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים. לא פעם קורה שעם השינויים והמעברים, מאבדים את המעקב והקשר עם חלק מהחסכונות הללו.
באמצעות הר הכסף ניתן לאתר בקלות חסכונות פנסיוניים "רדומים" או "אבודים" כאלו, שנצברו בעבר מהפקדות של העובד או המעסיקים, אך כיום אין בהם כל פעילות של הפקדה או משיכה. מדובר בקופות חיסכון לטווח ארוך, לרוב לגיל פרישה, הנהנות מהטבות מס מיוחדות.
בנוסף, ניתן למצוא גם פוליסות ביטוח חיים שרכשנו בעבר ויש בהן מרכיב חיסכון. חלקן עשויות להיות כבר לא בתוקף בשל הפסקת תשלום, או פשוט להיות לא מתאימות כיום לצרכים שלנו. עם זאת, ייתכן שנותרו בהן כספים שעומדים לרשותנו.
חשוב לדעת שמנוע החיפוש של הר הכסף מאתר חסכונות פנסיוניים וביטוחי חיים לא פעילים, אך לא יציג חסכונות פעילים שיש בהם תנועה שוטפת של כספים. כמו כן, הוא לא יכלול ביטוחים קבוצתיים למקרה מוות שהעובד מבוטח בהם דרך מקום עבודתו.

חיפוש חסכונות פנסיונים ופוליסות לביטוח חיים (הר הכסף)

כדי לבדוק אם יש לנו חסכונות פנסיוניים או פוליסות ביטוח חיים אבודים, כל שעלינו לעשות הוא להיכנס לאתר הר הכסף ולבצע חיפוש פשוט. האתר מציע שני סוגי חיפוש:

  1. חיפוש כספים על שם המשתמש עצמו
  2. חיפוש כספים על שם קרוב משפחה שנפטר

בשני המקרים, תהליך החיפוש מתחיל בהזנת פרטים מזהים כמו מספר תעודת זהות ותאריך לידה. לאחר אימות הפרטים, מערכת הר הכסף תסרוק את המאגרים של כל החברות והגופים הפיננסיים ותציג בתוך שניות את התוצאות הרלוונטיות.
בתוצאות יופיעו שמות החברות המנהלות (קרנות פנסיה, חברות ביטוח וכו') שבהן נמצאו חשבונות על שם המחפש, כולל סוג המוצר הפנסיוני או הפוליסה. חשוב לשים לב שלא יוצגו פרטים מלאים כמו מספר חשבון, גובה היתרה הצבורה וכדומה. כדי לקבל את אלו נצטרך לפנות לכל אחת מהחברות בנפרד.
יש לקחת בחשבון שתוצאות החיפוש מתבססות על הדיווחים של הגופים הפיננסיים למערכת הר הכסף, ולכן עשויות לכלול אי-דיוקים או השמטות. לעיתים החסכונות עשויים להיות רשומים תחת מספר זיהוי אחר (כמו דרכון) או שהיו טעויות בדיווח. לכן חשוב לערוך בדיקה נוספת גם מול הגופים עצמם.

הר הכסף פנסיה

נושא הפנסיה הוא אחד המרכזיים באתר הר הכסף. רבים מאיתנו מפקידים כספים לקרנות פנסיה לאורך שנים, לעיתים בכמה מקומות עבודה. מטרת החיסכון הפנסיוני היא להבטיח הכנסה חודשית קבועה לעת זקנה, אך בדרך עשויות להיווצר קרנות שאיננו עוקבים אחריהן.
באמצעות חיפוש חסכונות פנסיוניים בהר הכסף, נוכל לגלות אם יש לנו קרנות פנסיה שאיננו מודעים להן. התוצאות יכללו את שמות החברות המנהלות של הקרנות (כגון מנורה מבטחים, מגדל, הראל וכו'). זהו צעד ראשון חשוב בדרך לאיתור ואיחוד הכספים.
קרנות פנסיה הן חסכונות ארוכי טווח שמטרתם לשלם קצבה חודשית החל מגיל הפרישה ולכל ימי חיינו. הן כוללות ברובן גם כיסוי ביטוחי למקרה נכות או למקרה פטירה. לכן עלינו לעקוב אחריהן ולנהל אותן בצורה מיטבית בהתאם לצרכים ולשינויים בחיינו.
אם נמצאה על שמנו קרן פנסיה באתר הר הכסף, מומלץ לפנות לחברה עצמה ולבקש פירוט מלא לגבי מצב החשבון – היתרה הצבורה, אפיקי ההשקעה, מסלול הביטוח, דמי הניהול שאנו משלמים וכדומה. כדאי גם להתייעץ עם בעל מקצוע כדי לבחון אם הקרן הקיימת עדיין רלוונטית ומתאימה לנו, או שמא עדיף לאחד אותה עם חסכונות אחרים שיש ברשותנו.

הר הכסף קופות גמל

קופות גמל הן עוד חלק חשוב מהנכסים שניתן לאתר באמצעות הר הכסף. מדובר במכשירי חיסכון והשקעה ארוכי טווח, שהכנסה שמקורה ברווחיהן פטורה ממס. קיימים סוגים שונים של קופות גמל, חלקן חסכונות לעת פרישה (כמו קרן השתלמות) וחלקן נועדו למטרות ספציפיות אחרות.
רובנו משויכים לקופות גמל במסגרת העבודה או באופן פרטי, ולעיתים מחליפים קופות לאורך השנים. כך עשויות להיווצר מספר קופות שאיננו פעילים בהן ואיננו עוקבים אחריהן. לעיתים אף שוכחים מעצם קיומן. אלו בדיוק הכספים שהר הכסף מסייע לנו לאתר.
בדומה לחיפוש קרנות פנסיה, גם כאן נקבל פירוט של חברות (כמו אלטשולר שחם, מיטב דש, כלל) שבהן נמצאו קופות גמל על שמנו. שלב זה הוא רק ההתחלה, ויהיה עלינו לפנות לחברות עצמן כדי לקבל נתונים מדויקים על הקופות. נצטרך לברר מהן היתרות, מהו מסלול ההשקעה, מהן העמלות שאנו משלמים ומה התשואות.
בהמשך, נוכל גם לשקול האם כדאי לבצע שינויים ולהעביר את הכספים לקופות אחרות עם תנאים מועדפים יותר. כמובן שבכל החלטה פיננסית משמעותית כדאי להסתייע בידע של יועץ מומחה, שיוכל להתאים את הפתרון האופטימלי למצבנו האישי.

הר הכסף של המדינה

אתר הר הכסף הוא למעשה שירות שהמדינה מציעה לאזרחיה כחלק ממדיניות של שקיפות ודאגה לרווחת הציבור. היוזמה למיזם הגיעה ממשרד האוצר ורשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון, בשיתוף עם בנק ישראל, מתוך רצון לפשט את תהליך איתור הכספים האבודים.
לפני הקמת אתר הר הכסף, אנשים רבים כלל לא היו מודעים לכך שיש ברשותם כספים. מי שכן ניסה לאתר חסכונות אבודים נאלץ להתמודד עם בירוקרטיה מורכבת, לעבור בין גופים שונים, להמתין זמן רב לתשובות, ולעיתים אף לשלם על קבלת מידע. כיום, כולנו יכולים בלחיצת כפתור פשוטה לקבל מענה ראשוני, בלי לצאת מהבית וללא כל עלות.
חשוב להדגיש שהר הכסף הוא אתר ממשלתי רשמי, שכתובתו מכילה את הסיומת gov.il. אין לבלבל בינו לבין אתרים מסחריים עם שמות דומים, שעשויים לדרוש תשלום ולא בהכרח ייתנו מידע מהימן. השירות של משרד האוצר ובנק ישראל הוא חינמי לחלוטין, ומבוסס על מאגרי מידע רשמיים של הגופים המפוקחים.
יש לזכור שהמידע המוצג באתר מהווה סנונית ראשונה בלבד לגבי קיומם של כספים אבודים. כדי לקבל את התמונה המלאה יהיה צורך בבדיקות נוספות. עם זאת, עצם הידיעה שייתכן ויש לנו נכסים פיננסיים שלא היינו מודעים אליהם היא צעד ראשון ומשמעותי בדרך למימוש הזכויות שלנו.

הר הכסף מה זה

בתמצית, הר הכסף הוא פרויקט דיגיטלי חשוב שנועד להנגיש לציבור מידע על כספים אבודים. הוא פותח צוהר לעולם שרבים מאיתנו לא מכירים, ומאפשר לנו ביעילות ובפשטות לגלות חסכונות ונכסים פיננסיים על שמנו שאיננו מודעים לקיומם.
האתר מרכז נתונים ממגוון רחב של מקורות – חברות ביטוח, בתי השקעות, קרנות פנסיה, בנקים ועוד. הוא מאפשר לנו לחפש הן חסכונות ששייכים לנו והן כאלו של קרובי משפחה שנפטרו. התוצאות מתקבלות תוך זמן קצר, וכוללות את שמות הגופים הפיננסיים שבהם אותרו חשבונות או פוליסות על שמנו.
הר הכסף הוא נקודת התחלה מצוינת למי שרוצה לעשות סדר בנכסים הפנסיוניים והפיננסיים שלו. הוא נותן לנו מבט-על ראשוני, ומאפשר לנו להמשיך את תהליך האיתור והמימוש אל מול החברות עצמן. בעזרתו אנחנו יכולים "לעלות על הכספים שלנו", להחזירם לשליטתנו ולנהל אותם בצורה מושכלת יותר.
כמובן שמדובר בכלי משלים, ולא בתחליף לבדיקה יסודית יותר שנערוך בסיוע בעלי מקצוע (יועצים פנסיוניים, סוכני ביטוח וכו'). אך ללא ספק, הר הכסף פותח בפני כולנו אפשרויות חדשות לאיתור ומיצוי הזכויות הכספיות המגיעות לנו, מתוך מחשבה על עתיד פיננסי יציב ובטוח יותר.

נושאתמצית
מהו הר הכסף?מיזם אינטרנטי של משרד האוצר ובנק ישראל המאפשר חיפוש חינמי אחר חסכונות פנסיוניים, ביטוחי חיים, חשבונות בנק ופיקדונות "אבודים".
איתור חסכונות פנסיוניים ופוליסות ביטוח חייםניתן לאתר חסכונות לא פעילים מהפקדות בעבר בקופות גמל, קרנות פנסיה ופוליסות עם מרכיב חיסכון. האתר לא מציג חסכונות פעילים וביטוחים קבוצתיים.
הליך החיפוש בהר הכסףהחיפוש הוא על שם המשתמש או על שם קרוב שנפטר. מזינים פרטי זיהוי ומקבלים שמות הגופים הפיננסיים שבהם נמצאו חשבונות, ללא פירוט נוסף.
הר הכסף פנסיהעוזר לאתר קרנות פנסיה ישנות לפי שמות החברות המנהלות. מומלץ לפנות לחברה לבירור מצב החשבון והתאמתו לצרכים, ולהתייעץ עם מומחה.
הר הכסף קופות גמלמאפשר לגלות קופות גמל לא פעילות מהעבר לפי שמות בתי ההשקעות. יש לברר בחברה פרטים מלאים ולשקול איחוד או העברה לקופה עדיפה.
הר הכסף של המדינהשירות חינמי של האוצר ובנק ישראל לטובת אזרחים, שנועד לפשט איתור כספים אבודים. חשוב לבדוק באתר הרשמי המסתיים ב-gov.il, כצעד ראשון לפני בירור מעמיק.
הר הכסף – מהוכלי דיגיטלי לאיתור חסכונות ונכסים פיננסיים "אבודים" ממקורות שונים. מספק מבט-על ראשוני לפני המשך טיפול פרטני, כדי למצות זכויות ולבנות עתיד פיננסי יציב יותר.
 

תוכן עניינים

Scroll to Top